ΓΕΦΥΡΑ ΛΑΓΚΟΥΒΑΡΔΟΥ
(ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ)
Για την αποκατάσταση της αλήθειας και την προστασία της κοινής γνώμης από την παραπληροφόρηση για τεχνικά θέματα, η οποία γίνεται λόγω άγνοιας και όχι σκόπιμα, σχετικά με τη βελτίωση του παραλιακού δρόμου στο ρέμα λαγκούβαρδου που απασχολεί την επικαιρότητα λόγω της υπερχείλισης από τα νερά των βροχών σημειώνουμε τα κάτωθι.
Κατά το έτος 2007 η Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας, εκτιμώντας ότι θα μπορούσε να διεκδικήσει χρήματα από το ΕΣΠΑ και γι’ αυτό το έργο, προκήρυξε τη μελέτη βελτίωσης της παραλιακής οδού Λιμενάρι-Φιλιατρά-Αγ. Κυριακή-Μαραθόπολη συνολικού μήκους περίπου 12 χιλ. Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, τα χρήματα που θα απαιτούντο για τη μελέτη και στη συνέχεια για την κατασκευή του δρόμου μαζί με τα τεχνικά ήταν πολλά και οπωσδήποτε δεν ήταν μέσα στις δυνατότητες της τότε Νομαρχίας. Κατά το διάστημα ανάθεσης της μελέτης, επειδή στο σημείο της γέφυρας σημειώθηκαν, θανατηφόρα ατυχήματα, ή τότε Νομαρχία έδωσε εντολή σε συνεργάτη της μελετητή να διερευνήσει την εκπόνηση μελέτης, μόνο για την παράκαμψη του Λαγκουβάρδου με την κατασκευή γέφυρας.
Η αυτοψία της ομάδας μελέτης έδειξε τότε, ότι η θέση που θα έπρεπε να κατασκευαστεί η γέφυρα είχε ήδη προσδιοριστεί από παλιότερη μελέτη, που είχε εκπονηθεί προ του 1980 και μάλιστα για την παράκαμψη αυτή της οδού είχε απαλλοτριωθεί από τότε η αναγκαία έκταση. Μάλιστα προ της θέσης της γέφυρας από την κατεύθυνση της Μαραθούπολης έχει κατασκευαστεί από τότε το αναγκαίο επίχωμα σε μήκος 700 μ. Η χάραξη της παράκαμψης στη θέση αυτή από τότε, είναι η ενδεδειγμένη και εναρμονίζεται πλήρως με τα κριτήρια ασφαλείας που ισχύουν για τις οδούς σήμερα. Όμως η λύση αυτή οδηγεί στην κατασκευή μικρής κοιλαδογέφυρας ελάχιστου μήκους 60μ. που ανεβάζει το κόστος του έργου. Η πρόταση του μελετητή για το τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο κατατέθηκε στους αρμόδιους, αλλά στη συνέχεια ήρθε η οικονομική κρίση, οι διοικητικές και θεσμικές αλλαγές στα διάφορα επίπεδα διοίκησης και ο αρχικός σχεδιασμός δεν προχώρησε.
Όμως τα ατυχήματα στο σημείο αυτό εξακολουθούν να γίνονται και η διαμαρτυρία των τοπικών παραγόντων και μέσων ενημέρωσης, έφερε κάποιο αποτέλεσμα, έστω μεσοβέζικης λύσης. Έτσι λοιπό η Δ/νση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας, εκπόνησε μελέτη τεχνικού και προσαρμογής του δρόμου, στο σημείο που είναι σήμερα η διάβαση και όχι ανατολικότερα στο σημείο που προβλεπόταν αρχικά. Πρόκειται λοιπόν για ένα τεχνικό κυβοτοειδούς μορφής ανοίγματος, πλάτους 6μ. ύψους 3μ. και μήκους περίπου 35μ. που θα κατασκευαστεί κατά μήκος του ρέματος ώστε πάνω να περάσει ο δρόμος. Το πλεονέκτημα είναι ότι απαιτούνται λιγότερα χρήματα τα οποία μπορούν να βρεθούν και σίγουρα ο δρόμος στο σημείο αυτό θα γίνει πολύ καλύτερος και λιγότερο επικίνδυνος από ότι είναι σήμερα , το μειονέκτημα είναι ότι δεν πρόκειται για μία λύση που θα διασφάλιζε το ανώτατο επίπεδο ασφάλειας. Όμως από το ολότελα καλή κι’ η παναγιώταινα, όπως θα έλεγε και η γιαγιά μου.
Πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι εδώ και 1-2 χρόνια η υπηρεσία περιμένει την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης για το τεχνικό αυτό, προκειμένου να προχωρήσει στην υποβολή πρότασης για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Ενημερώνουμε λοιπόν ότι οι περιβαλλοντικοί όροι εγκρίθηκαν για το έργο από 21-12-2012 και μπορεί να προχωρήσει η ένταξη στο ΕΣΠΑ και η άδεια δημοπράτησης, εφόσον υπάρχει διάθεση. Καλούμε τους τοπικούς εκπροσώπους να ενδιαφερθούν τάχιστα για την υλοποίηση του έργου, ώστε το καλοκαίρι να μην υπάρχουν άλλα θύματα.
Αναστασόπουλος Νικόλαος
Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός
Γαργαλιάνοι
Διεύθυνση : Πλ. Κολοκοτρώνη, 20
Ταχ. Κώδικας : 221 00 - Τρίπολη
Τηλέφωνα : 2710-238584, 237778
Fax : 2710-239112
Πληροφορίες : Δ. Κεχαγιά
Ε-mail
:
ΠΡΟΣ
Πίνακας Αποδεκτών
Α Π Ο Φ Α Σ Η
ΘΕΜΑ: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (Ε.Π.Ο.) για το οδικό έργο: «Βελτίωση –
Συντήρηση 15
ης Επαρχιακής οδού Φιλιατρά – Μάραθος – Ρωμανού (Βελτίωση
γέφυρας Λαγκούβαρδου)» της ΠΕ Μεσσηνίας, στο Δ. Τριφυλίας, ΠΕ Μεσσηνίας
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ & ΙΟΝΙΟΥ
Έχοντας υπόψη:
Ι. Τις ακόλουθες διατάξεις:
1
Τις διατάξεις του Ν.1650/86(Φ.Ε.Κ. 160Α/16.10.1986) «Για την προστασία του περιβάλλοντος» όπως
τροποποιήθηκε μεταγενέστερα από τις διατάξεις του Ν.3010/02 (ΦΕΚ 91Α/25.4.02).
2
Τις διατάξεις του Ν.3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ 87/Α/2010)
3 Τις διατάξεις του Π.Δ. 139/2010 «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελ/σου Δυτικής Ελλάδας
κ’ Ιονίου» (ΦΕΚ 232/Α/2010)
4
Τις διατάξεις του Ν.3010/02 (ΦΕΚ 91Α/25.4.02) «Εναρμόνιση του Ν.1650 με τις οδηγίες 97/11/ΕΕ και
96/11/ΕΕ».
5
Τα οριζόμενα στην Κ.Υ.Α. 69269/5387/25-10-90 (Φ.Ε.Κ. 678/Β), περί κατατάξεως έργων και
δραστηριοτήτων σε κατηγορίες περιεχόμενο ΜΠΕ, καθορισμός ειδικών περιβαλλοντικών μελετών και
λοιπές συναφείς διατάξεις σύμφωνα με το Ν. 1650/86.
6 Τα οριζόμενα στην Κ.Υ.Α. Η.Π.37111/2021/2003 ΦΕΚ 1391/Β/29-9-2003 «καθορισμός τρόπου
ενημέρωσης των πολιτών & φορέων...κ.λ.π».
7 Τα οριζόμενα στην Κ.Υ.Α. Η.Π. 11014/703/Φ104/14-3-2003 (ΦΕΚ 332/Β/20-3-2003) «Διαδικασία
Π.Π.Ε.Α...».
8 Τα οριζόμενα στον Ν.4014/2011 (ΦΕΚ 209/21-09-2011) «Διαδικασία Περιβαλλοντικής αδειοδότησης
έργων και δραστηριοτήτων».
9
Τα οριζόμενα στην Υ.Α. 1958/13-1-2012 «Κατάταξη Δημοσίων & Ιδιωτικών Έργων & Δραστηριοτήτων
σε Κατηγορίες & Υποκατηγορίες» και ειδικότερα το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι “Ομάδα 1
η : Έργα χερσαίων &
εναέριων μεταφορών - Έργα Οδοποιίας – Υποκατηγορία Α2 με Α/Α 5. & 19. (Εκσυγχρονισμός,
επέκταση, βελτίωση ή τροποποίηση υφιστάμενων έργων οδοποιίας)”.
1
ΑΔΑ: Β4ΜΛΟΡ1Φ-2Ν6
10 Τον Ν. 3028/2002 (ΦΕΚ 153/Α/28-06-02) «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της
Πολιτιστικής Κληρονομιάς…».
11 Τον Ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α/31-03-2011) «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις»
12 Το Ν. 998/1979 (ΦΕΚ 289/Α/1979) «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της
χώρας» όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
13 Την Υ.Α. 15277/2012 (ΦΕΚ 1077/Β/09.03.2012) «Εξειδίκευση διαδικασιών για την ενσωμάτωση στις
ΑΕΠΟ ή στις ΠΠΔ της προβλεπόμενες από τις διατάξεις της Δασικής Νομοθεσίας έγκρισης
επέμβασης…..».
14 Τα οριζόμενα στην Κ.Υ.Α. 21398/2012 (ΦΕΚ 1470/Β΄/3.5.2012) «Ίδρυση και λειτουργία ειδικού
δικτυακού τόπου για την ανάρτηση των ΑΕΠΟ…»
ΙΙ. Τις κάτωθι γνωμοδοτήσεις και λοιπά έγγραφα:
1.
Την υπ’ αρ. πρ. ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ. 278/08-02-2012 αίτηση της Δ/νσης Τεχνικών Έργων, τηςΠ.Ε. Μεσσηνίας
της Περιφέρειας Πελοποννήσου με την οποία υποβλήθηκε η ΜΠΕ του εν θέματι έργου.
2.
Την υπ’ αρ. πρ.1655/09-05-2012 θετική γνωμοδότηση υπό προϋποθέσεις της 26ης Εφορείας Βυζαντινών
Αρχαιοτήτων.
3.
Την υπ’ αρ. πρ. 1546/18-05-2012 θετική γνωμοδότηση υπό προϋποθέσεις της ΛΗ΄ Εφορείας Προΐστ. &
Κλασ. Αρχ/των.
4.
Το υπ’αρ.πρ.1897/11-06-2012 έγγραφο της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Τριφυλίας
Π.Ε. Μεσσηνίας με το οποίο διαβίβασε στη ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ. το υπ’ αρ. 3/2012 Πρακτικό της επιτροπής
ΠΕΧΩΠ Τριφυλίας, με την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση υπό προϋποθέσεις.
5.
Την υπ’ αριθ. 1370/31-7-2012 θετική γνωμοδότηση της Δ/νσης Δασών Ν. Μεσσηνίας (Δασαρχείου
Κυπαρισσίας).
6.
Το με Α.Π. 278/04-04-2012 έγγραφο της Δ/νσης Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Πελοποννήσου
με το οποίο διαβιβάστηκε προς το Τμήμα Περιβάλλοντος & Υδροοικονομίας Π.Ε. Μεσσηνίας, αντίγραφο
της Μ.Π.Ε. του έργου για την τήρηση της προβλεπόμενης, από τις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις,
διαδικασία και την διατύπωση απόψεων επ’ αυτής.
7.
Την με Α.Π. 7254/01-06-2012 εισήγηση για το έργο του Τμήματος Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της
Π.Ε. Μεσσηνίας.
8.
Την υπ’ αριθμ. 232/2012 απόφαση (Απόσπασμα του Πρακτικού 11 της 8-6-2012 του Περιφερειακού
Συμβουλίου Πελοποννήσου) η οποία γνωμοδοτεί θετικά για την ΜΠΕ του έργου του θέματος.
9.
Την με Α.Π.16980/137/14-11-2012 θετική γνωμοδότηση – εισήγηση της Δ/νσης Περιβάλλοντος και
Χωρικού Σχεδιασμού Πελοποννήσου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας
και Ιονίου.
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι
Την έγκριση των κάτωθι περιβαλλοντικών όρων και περιορισμών που αφορούν το έργο: «ΒΕΛΤΙΩΣΗ –
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 15
ης ΕΠΑΡΧΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΦΙΛΙΑΤΡΑ – ΜΑΡΑΘΟΣ – ΡΩΜΑΝΟΥ (ΒΕΛΤΙΩΣΗ
ΓΕΦΥΡΑΣ ΛΑΓΚΟΥΒΑΡΔΟΥ)»
Α. Στοιχεία του έργου – Περιγραφή
Το έργο αφορά στην αντικατάσταση του υπάρχοντος οχετού στο ρέμα Λαγκούβαρδος, στην 15
η Επαρχιακή Οδό
Φιλιατρά – Μάραθος – Ρωμανού, με ταυτόχρονη βελτίωση της οδού, στο αναγκαίο μήκος. Οι προτεινόμενες
επεμβάσεις παρουσιάζονται αναλυτικά στα σχέδια 4 έως 7 που συνοδεύουν τη Μελέτη Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων.+
Η χάραξη του απαιτούμενου οδικού έργου ξεκινά από την Χ.Θ. 0+000,00 (κορυφή Κ1 στον άξονα της οδού) με
συν/νες σε ΕΓΣΑ ’87 Χ=285269.70, Υ=4107797.25, μετά ακριβώς την δεξιά καμπύλη της υφιστάμενης οδού,
στην κατεύθυνση από Φιλιατρά προς Μάραθο και καταλήγει μετά την ισόπεδη διασταύρωση προς Παραλία
Λαγκούβαρδου. Το μήκος των παρεμβάσεων είναι 293,59 μέτρα και καταλήγει στη Χ.Θ. 0+293,25 (κορυφή Κ4
2
ΑΔΑ: Β4ΜΛΟΡ1Φ-2Ν6
στον άξονα της οδού) με συν/νες σε ΕΓΣΑ ’87 Χ=285113.03, Υ=4107562.68. Το έργο από την αρχή μέχρι το
τέλους του κατασκευάζεται επί της υφιστάμενης οδού.
Η υπό μελέτη οδός σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση ΟΜΟΕ-ΛΚΟΔ ανήκει στην κατηγορία ΑΙΙΙ, έτσι ως
διατομή της οδού προτείνεται η γ2 (δίϊχνη διατομή) με συνολικό εύρος καταστρώματος 10,50 μέτρα. Η τυπική
αυτή διατομή έχει επιφάνεια κυκλοφορίας 7,50 μέτρα (3,75 μέτρα ανά κατεύθυνση εκ των οποίων τα 0,25
μέτρα καταλαμβάνει η εξωτερική λωρίδα καθοδήγησης). Το έρεισμα του επιχώματος έχει πλάτος 1,50 μέτρα
και κατασκευάζεται από αδρανή υλικά σταθεροποιημένου τύπου.
Η χάραξη του τμήματος της οδού, λόγω της κατασκευής νέου μεγαλύτερου τεχνικού με ταυτόχρονη ανύψωση
της ερυθράς, δημιουργεί υψηλά επιχώματα και καθόλου ορύγματα. Τα επιχώματα θα έχουν κλίση 2:3 και θα
καταλήγουν σε τοίχο ποδός ώστε να προστατευθεί το επίχωμα, από την ανατολική πλευρά από τα νερά του
ρέματος, αλλά και να εγκιβωτισθεί καλύτερα η νέα οδός. Με τον τοίχο ποδός θίγονται ελάχιστα οι όμορες
ιδιοκτησίες. Όλοι οι δρόμοι που συμβάλουν στην μελετώμενη οδό αποκαθίστανται οριζοντιογραφικά και
υψομετρικά.
Στη θέση του ρέματος Λαγκούβαρδος στη Χ.Θ. 0+173,46 θα κατασκευαστεί κιβωτοειδής οχετός 6,00 X 3,00
m, συνολικού μήκους 29,80 μέτρων. Ο οχετός θα επαλειφθεί εξωτερικά με διπλή στρώση ασφαλτικού
μονωτικού υλικού ενώ στην άνω πλάκα του και πλευρικά για τουλάχιστον 1,0 m θα φέρει εξωτερικά μόνωση
με διπλή στρώση ασφαλτόπανου και τσιμεντοκονίας. Δεξιά και αριστερά του σώματος του οχετού θα
τοποθετούνται ημιδιάτρητοι σωλήνες αποστράγγισης διαμέτρου D=0,20 m, οι οποίοι θα προστατεύονται
περιμετρικά από γεωύφασμα και χονδρόκοκκο υλικό στραγγιστηρίου.
Φορέας του έργου: ΠΕ Μεσσηνίας, Περιφέρεια Πελοποννήσου
Β. Οριακές τιμές εκπομπής ρυπαντικών φορτίων και συγκεντρώσεων σύμφωνα με τις ισχύουσες
διατάξεις
1.
Οι οριακές και κατευθυντήριες τιμές ποιότητας της ατμόσφαιρας αναφέρονται στις ακόλουθες διατάξεις:
- ΚΥΑ με αριθ. Η.Π. 14122/549/Ε103/24-03-2011 (ΦΕΚ 488/Β/2011), με την οποία καθορίζονται μέτρα
για την βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας
2008/50/ΕΚ.
- ΚΥΑ με αριθ. Η.Π. 22306/1075/Ε103/29-05-2007 (ΦΕΚ 920/Β/2007), με την οποία καθορίζονται
τιμές-στόχοι και όρια εκτίμησης των συγκεντρώσεων του αρσενικού, του καδμίου, του υδραργύρου,
του νικελίου και των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων στον ατμοσφαιρικό αέρα, σε
συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2004/107/ΕΚ.
-
ΚΥΑ με αριθμ. Η.Π. 38638/2016/21-9-2005 (ΦΕΚ 1334/Β/2005) περί καθορισμού οριακών και
κατευθυντήριων τιμών για τις συγκεντρώσεις όζοντος στον ατμοσφαιρικόαέρα, σε συμμόρφωση με τις
διατάξεις της οδηγίας 2002/2/ΕΚ.
- ΚΥΑ με αριθμ. Η.Π. 9238/332/26-2-2004 (ΦΕΚ 405/Β/2004) περί καθορισμού οριακών και
κατευθυντήριων τιμών της ατμόσφαιρας σε βενζόλιο και μονοξείδιο του άνθρακα.
- Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 34/30-5-2002. περί καθορισμού οριακών και κατευθυντήριων τιμών
της ατμόσφαιρας σε διοξείδιο του θείου, διοξείδιο του αζώτου και οξειδίων του αζώτου, σωματιδίων
και μολύβδου.
2.
Για τις σημειακές εκπομπές στερεών (αιωρούμενα σωματίδια) από εργοτάξια και εγκαταστάσεις του έργου
ισχύει το καθοριζόμενο από το άρθρο 2 παρ. δ του ΠΔ 1180/81 (ΦΕΚ 293/Α/2981), όριο των 100 mg / m
3.
Γ. Ειδικές οριακές τιμές στάθμης θορύβου και δονήσεων σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις
1. Τήρηση των ειδικών οριακών τιμών στάθμης θορύβου και δονήσεων σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
2. Σχετικά με τον θόρυβο που εκπέμπεται στο περιβάλλον από τον εξοπλισμό κατασκευής του έργου
ισχύουν τα προβλεπόμενα στην ΚΥΑ με αριθμ. 37393/2028/29-9-2003 (ΦΕΚ 1418/Β/1-10-2003)
«Μέτρα και όροι για τις εκπομπές θορύβου στο περιβάλλον προς χρήση σε εξωτερικούς χώρους» όπως
τροποποιήθηκε με την ΚΎΑ 9272/471/2-3-2007 (ΦΕΚ 286/Β/07).
3. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο του θορύβου, που επιτρέπεται στο περιβάλλον από το εργοτάξιο κατά την
κατασκευή του έργου καθορίζεται στον Πίνακα 1 του άρθρου 2 του ΠΔ 1180/81 (ΦΕΚ 293/Α/2981)
4. Τήρηση του Π.Δ. 305/96 σχετικά με την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων σε Τεχνικά έργα.
3
ΑΔΑ: Β4ΜΛΟΡ1Φ-2Ν6
Δ. Τεχνικά έργα και μέτρα αντιρρύπανσης ή γενικότερα αντιμετώπισης της υποβάθμισης του
περιβάλλοντος που επιβάλλεται να κατασκευασθούν ή να ληφθούν.
Οι παρακάτω όροι οι οποίοι είναι υποχρεωτικοί στην τήρηση τους (στο μέρος που τους αφορούν) από:
τον κύριο του έργου
τις αρμόδιες για την κατασκευή και λειτουργία του έργου Υπηρεσίες και φορείς
τους προϊσταμένους των παραπάνω Υπηρεσιών, οι οποίοι οφείλουν να μεριμνούν για την εφαρμογή
τους και να ελέγχουν την πιστή τήρησή τους
όλους όσους, εκ της θέσεως και των αρμοδιοτήτων τους, είναι υπεύθυνοι για τον σχεδιασμό,
έγκριση, δημοπράτηση, ανάθεση, επίβλεψη, πιστοποίηση, παραλαβή και λοιπές διαδικασίες που
αφορούν στην κατασκευή και λειτουργία του έργου
τον ανάδοχο του έργου,
Δ1. Γενικά
1. Κατά τις διαδικασίες δημοπράτησης, επίβλεψης, παραλαβής του στο θέμα αναφερομένου έργου, να
γίνουν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα έτσι ώστε να
εξασφαλίζεται:
η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων από τον Ανάδοχο στο μέτρο που τον αφορούν, καθώς και
αραγε τοσες γραμμες κειμενο θα γυρισουν πισω δυο ηδη νεκρους..και επεται συνεχεια...
ΑπάντησηΔιαγραφή